Strømsholts DE UNDERJORDISKE: Paperback & Locus Online

(This post is in Danish:)

Så kan jeg løfte sløret for, at der arbejdes på højtryk for at få en paperback-udgave af Thomas Strømsholts anmelderroste De underjordiske. Gotiske fortællinger og sære historier på gaden i maj måned. Forhåbentlig viser prøvetrykket ikke fejl og i så fald er det realistisk at bogen kan udkomme sidst i maj måned. (Endelig dato skal nok blive oplyst.)

Her er forsiden til paperback udgaven… Den er mere sygelig grøn her end den er IRL, hvor farverne er mere i retning af brun-guligt pergamentpapir… Men dette giver da et indtryk af selve designet, i det mindste:

Jeg er meget spændt, må jeg sige. Ud over et nyt design er der udført ekstra korrektur til denne udgave af samlingen — og alt sammen til en lavere pris end hardcover-udgaven: kr. 159,- for i alt 256 sider. Dét er da ikke så tosset, vel?:-)

Derudover har jeg bemærket, at hardcover-udgaven er nævnt i det internationale tidsskrift for den fantastiske genre, Locus Online! Redaktør og forfatter af nyere weird tales Jeff VanderMeer fremhæver den som en af 2010s væsentligste udgivelser indenfor genren i Danmark. Dét er stort! Stort tillykke til Thomas Strømsholt for dette skulderklap.

Derudover nævnes bl.a. Teddy Vorks Diget (Tellerup) også (en bog, som jeg endnu har til gode at læse, men som jeg har højt på min to-read liste for i år!), Kaspar Colling Nielsens Mount København (Gyldendal) og Richard Ipsens Drømmetid (Science Fiction Cirklen). De sidste to kender jeg slet ikke til — men det må jeg da vist gøre noget ved.

Tillykke til dem alle.

Link til hele VanderMeers artikel “An Overview of International Science Fiction and Fantasy, 2010”:
http://www.locusmag.com/Reviews/2011/04/an-overview-of-international-science-fiction-and-fantasy-2010/

(Hm… Jeg skal da vist lære at indsætte links på en mere fiks måde…)

Hvad øvrige danske udgivelser angår kan jeg fortælle, at jeg i den kommende weekend afgører hvilke noveller, der skal være med i bind 3 af hplmythos.dk serien. Og at jeg til det projekt har indgået en aftale med endnu en dygtig illustrator. Stay tuned;-)

Leave a comment